روز دوم از برنامه های کنگره هفته آموزش برگزار شد
به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دومین روز از برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه مورخ ۲ خرداد ماه سالجاری از ساعت ۹ تا ۱۸ به صورت هیبرید مجازی و حضوری (به صورت محدود) در سالن دارالفنون سازمان مرکزی برگزار شد.
برنامه های این روز در ابتدا از ساعت ۹:۰۰ تا ۹:۴۵ با ششمین برنامه از برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه با عنوان سخنرانی کلیدی لیدرشیپ و چالش های آموزشی برگزار شد. در ابتدا دکتر محبوبه مافی نژاد بیوگرافی از سوابق علمی و مدیریتی از دکتر علی جعفریان را بیان کرد. در ادامه این نشست دکتر جعفریان، اذعان داشت لیدرشیب یکی از ضروریات تغییر است و جزء لازم مدیریت است و هیچ گاه محیط آموزشی بدون چالش نخواهد بود. در ادامه دسته بندی انواع چالش های آموزشی را بیان و شرح داد و نکات کلیدی مورد نیاز در فرایند هدایت و برنامه ریزی اقدامات آموزشی مورد بحث قرار داد.
سپس هفتمین برنامه از برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه با عنوان پنل بایدها و نبایدهای پژوهش در آموزش از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰ در ابتدا دکتر محمد جلیلی در خصوص تاریخچه تحقیقات آموزش پزشکی درجهان صحبت کرد. از جمله به نقش AAMC در شروع و تخصصی شدن پژوهش در آموزش پزشکی اشاره کرد. در نهایت به منابع در دسترس این حوزه اشاره کرد و نقش مرکز تحقیقات آموزش پزشکی را در پیشبرد مطالعات حوزه پژوهش در آموزش بیان کرد. سپس دکتر گندم کار به ارایه شباهت ها و تفاوت های تحقیقات پژوهش در آموزش با تحقیقات بیومدیکال پرداخت. در ادامه پنل، دکتر میرزازاده به شرح تفاوت های طرح های توسعه آموزش و پژوهش در آموزش پرداخت. در انتها دکتر الهه محمدی به اصول نگارش طرح های پژوهش در آموزش اشاره کرد.
در ادامه هشتمین برنامه از برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه عنوان ندای شواهد: نشست های دانشگاهی آموزش مبتنی بر بهترین شواهد از ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ برگزار شد.
دکتر مریم علیزاده هدف از برگزاری یازدهمین برنامه ندای شواهد را گسترش فرهنگ آموزش پزشکی مبتنی بر بهترین شواهد در فرایند یاددهی-یادگیری خواند. در ادامه دکتر سمیرا رجایی مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی مقاله مروری با عنوان Teaching Medical Students How to Teach: AScoping Review را ارائه کرد و این مقاله را از جنبه های مختلف مورد تحلیل قرار داد. کاربردهای این مقاله برای استفاده در کانتکست آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه های علوم پزشکی ایران مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نکاتی برای استفاده عملیاتی از این برنامه برای سایر مدیران، مدیران دفاتر توسعه آموزش، دانشجویان و سایر علاقمندان به حوزه های پژوهش و توسعه آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی مطرح شد.
این نشست ها با نهمین برنامه با عنوان کلینیک مشاوره آموزشی: جایگاه دانش پژوهی آموزشی در فرایند ارتقاء و امتیازات آن، از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰ ادامه پیدا کرد که در ابتدا دکتر نسیم خواجوی راد، مدیر مرکز امور هیات علمی معاونت آموزشی دانشگاه، روند کلینیک مشاوره آموزشی، جایگاه دانش پژوهی آموزشی در ارتقاء و امتیازات آن را اشاره کرد. وی تاکید کرد هدف از دانش پژوهی آموزشی این است که اعضای هیات علمی بتوانند با انجام فعالیت در این حوزه، امتیاز مشخص در ماده ۲ و یا ماده ۳ آیین نامه ارتقاء حداکثر تا ۵۰ درصد امتیاز شرطی کسب نموده و از این امتیازات در فرایند ارتقاء استفاده کنند. در ادامه دکتر مریم نسیمی، مدیر واحد طرح های توسعه ای و دانش پژوهی آموزشی دانشگاه، به مرور اجمالی کمیته دانشگاهی دانش پژوهی آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه پرداخت و به نحوه ارسال فرایند به منظور کسب امتیاز اشاره کرد. وی سامانه ملی فعالیت های نوآورانه آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به طور کامل و جامع معرفی کرد.
در پایان دهمین برنامه از برنامه های کنگره هفته آموزش دانشگاه با عنوان برنامه TUMS Talk: آموزش پزشکی در عصر هوش مصنوعی، از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱۸:۰۰ برگزار شد.
در این نشست دکتر پوریا روزرخ، ضمن ارائه بیوگرافی مختصری از خود در ابتدا تجربه خود را در زمینه هوش مصنوعی ارائه کرد. در ادامه تعریف اولیه ای از هوش مصنوعی را بیان کرد و اذعان داشت که هوش مصنوعی در چندسال اخیر پیشرفت های خارق العاده ای داشته و همین موضوع باعث شده که استفاده از این فناوری در آموزش پزشکی بیش از پیش مورد توجه دست اندرکاران قرار بگیرد. در این سخنرانی درباره جنبه های مختلفی که هوش مصنوعی میتواند شیوه یاددهی-یادگیری را تغییر دهد، صحبت شد.
لازم به توضیح است که برنامه های کنگره هفته آموزش در قالب برگزاری ۲۵ رویداد از ۳۱ اردیبهشت ماه الی ۴ خرداد ماه برگزار خواهد شد. برای دریافت برنامه کنگره هفته آموزش دانشگاه اینجا کلیک کنید.
ارسال نظر