جلسه بررسی طرح هیات علمی بالینی مامایی بیمارستان بهارلو برگزار شد

گالری عکس

جلسه بررسی طرح هیات علمی بالینی مامایی در بیمارستان بهارلو به منظور ارتقا خدمات مراقبتی- درمانی سه شنبه 22 تیر 1400 تشکیل شد.

در ابتدای جلسه پس از معرفی مدعوین، دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، ضمن تشکر از معاونت درمان دانشگاه گفت: مایه مباهات و خرسندی است که مجموعه معاونت درمان از اساتید و کارشناسانی که با گرایش آموزشی و علاقه مند به آموزش و درمان می باشند بهره می برد.

وی در ادامه در تشریح بیمارستان آموزشی- درمانی گفت: بیمارستان آموزشی-درمانی جایی ست که درمان و آموزش در کنار یکدیگر اتفاق میافتد و این هماهنگی و همکاری در حوزه آموزش و درمان در حال حاضر در بالاترین سطح ممکن است.

دکتر موحدی رئیس بخش زنان بیمارستان بهارلو گفت: بهارلو از ابتدا یک بیمارستان آموزشی بوده  و با استفاده از اساتید مجرب گروه زنان در این بیمارستان گسترش بسیار خوبی داشته است از سوی دیگر همکاری بین گروه های بیماری های زنان و زایمان و مامایی و اختصاص تعداد اتاق معاینه مناسب منجر به رضایت مندی مراجعین شده است.

وی ادامه داد: از نظر تعداد زایمان بیمارستان بهارلو دومین بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران محسوب می شود و اداره بخش زایمان برعهده ماماها و مدیریت آن بر عهده متخصصین زنان و زایمان می باشد و تعامل بسیار نزدیک بین دو گروه زنان و مامایی باعث گسترش کار در این بیمارستان شده است.

دکتر ناطقی رئیس بیمارستان بهارلو نیز وجود گروه زنان و تعامل و درخشیدن گروه مامایی را یکی از نقاط قوت در بیمارستان بهارلو دانست.

 دکتر دامغانیان معاونت آموزشی گروه مامایی و سلامت باروری ضمن تشکر از سیستم بیمارستان بهارلو، به تعاملات سازنده در این بیمارستان در زمینه آموزش و پژوهش اشاره کرد.

سپس دکتر معصومی معاون پژوهشی گروه مامایی و سلامت باروری، نیز در خصوص فضای گروه زنان و گروه مامایی در بیمارستان بهارلو گفت: در صورت تعاملات بیشتر در بلوک زایمان شاهد اتفاقات خوب در زمینه آموزش و خدمات خواهیم بود.

در ادامه دکتر خالو نظری مسئول اداره مامائی معاونت درمان، ضمن اشاره به فعال بودن بیمارستان بهارلو در زمینه زایمان طبیعی نیز افزود: بیمارستان بهارلو دومین بیمارستان از نظر آمار زایمان است به طوری که در سال گذشته حدود 3 هزار و 200 زایمان که تقریبا 50 درصد زایمان را به خود اختصاص داده است که هزار و 400 مورد آن زایمان طبیعی انجام شده است.

وی ادامه داد: در این بیمارستان ماما در جایگاه ویژه خود قرار دارد و تعامل بین کارکنان، ماما و پزشکان بیمارستان قابل ستایش است و همکاران ماما در نقش زایمان کم خطر با همکاری گروه آموزشی دانشجویان و پزشکان بسیار خوب درخشیدند و از این تعامل در پیشبرد برنامه ها استفاده مفید شده است.

دکتر علامه معاون درمان دانشگاه نیز نقش پررنگ ماماها در این بیمارستان بهارلو را یکی از وجوه مثبت دانست و گفت: رابطه بین گروه مامایی و زنان در این بیمارستان به درستی شکل گرفته است و در ادامه کار می بایست استقلال کار برای گروه مامایی اتفاق بیافتد و همچنین نقش مسئولیت پذیری برای هر یک از گروه ها به درستی تعریف شود.

وی افزود: سیاست کشور و وزارتخانه ترویج زایمان طبیعی ست که بدون حضور ماما این کار امکان پذیر نمی باشد.

دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به سخنان معاون درمان گفت: در یک سیستم گویا چالش حتما وجود دارد و یکی از نکات مهم مواجهه با چالش ها و رفع آنهاست که منجر به رشد خواهد شد. اساتید در آن بیمارستان با حسن نیت و همکاری با یک هدف مشترک و سلامت مردم گامی رو به جلو برمی دارند.

دکتر نیکبخت رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نیز در این خصوص گفت: بحث ارتقا کیفیت آموزش در پرستاری و مامایی بحث اثر بخشی ست که در 2 سال اخیر اجرا کننده طرح تلفیقی آموزش و بالین است.

سپس دکتر معصومی مزایا و معایب پلن های این طرح را در قالب پلن  C، B و  Aارائه کرد.

در این پلن ها توضیح داده شد: 1. در پلنC در وضعیت موجود اعضای هیات علمی، کارشناسان آموزشی و سلامت باروری در قالب واحدهای آموزشی و عمدتاً واحدهای آموزش بالینی دانشجویان کارشناس مامایی به ارائه خدمات بالینی اعم از زایمان طبیعی به صورت شیفت لانگ دی با قابلیت پوشش دهی کل روزهای هفته و مراقبت های دوران بارداری، بیماری زنان و غیره در قالب سه روز در هفته مشغولند.

2. در پلن B که وضعیت پیشنهادی اول می باشد در این پلن علاوه بر ارائه خدمات زایمان طبیعی توسط اعضای هیات علمی بالینی مامایی طبق روتین فعلی، پوشش دادن خدمات برای دو تخت ارائه خدمات زایمان فیزیولوژیک در شرح وظایف ایشان بوده و همچنین حضور اعضای هیات علمی در بلوک زایمان، درمانگاه پری ناتال و زنان و نحوه تعامل کاری اعضای هیات علمی بالینی مامایی در بلوک زایمان برای انجام زایمان طبیعی طبق روال فعلی خواهد بود.

3. و در پلن A نیز که وضعیت پیشنهادی دوم می باشد به ارائه خدمات زایمان فیزیولوژیک مانند پلن B و ارائه خدمات مراقبت های دوران بارداری و بیماری های زنان، ارائه خدمات مراقبت های مامایی و سلامت باروری مانند کلاس های مشاوره پیش از بارداری و غیره و همچنین پذیرش مسئولیت حقوقی و قانونی تام توسط عضو هیات علمی بالینی مامایی

در ادامه دکتر میر مولایی مدیر گروه آموزشی مامایی و سلامت باروری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه، به برگزاری 100 وبینار اشاره و همچنین گزارشی به منظور آشنایی بیشتر با گروه مامایی پیشنهاد جذب هیات علمی بالینی در بیمارستان بهارلو، افزودن تخت برای زایمان فیزیولوژیک، انعقاد تفاهم نامه بین گروه مامایی و گروه زنان و همچنین جلسات مستمر با مسئولان در طی انجام این طرح، انجام کار تیمی و تقویت برنامه های آموزشی را ارائه کرد.

در انتهای جلسه دکتر سهراب پور گفت: بحث کارشناسی شد و موضوع به صورت دقیق تشریح به اجزا شد و به نظر میرسد استقلال گاهی به صلاح نیست و میتواند برای هویت گروه مامایی عوارضی هم داشته باشد.

کلمات کلیدی
معاونت آموزشی  دانشگاه
تهیه کننده:

معاونت آموزشی دانشگاه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings