دانشگاه علوم پزشکی تهران در جشنواره کشوری شهید مطهری و همایش کشوری آموزش علوم پزشکی رتبه نخست را کسب کرد
با حضور وزیر بهداشت و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اختتامیه شانزدهمین جشنواره شهید مطهری و افتتاحیه بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی با شعار «آموزش پاسخگو، دانشگاه متعالی و پیامدهای ادغام» برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری همه ساله به همت مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار می شود. امسال بیست و چهارمین دوره همایش کشوری آموزش پزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران به مدت سه روز از 13 تا 15 اردیبهشت 1402 درحال برگزاری است.
استقبال علاقه مندان آموزش علوم پزشکی از همایش
دکتر آیین محمدی رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی کشور، با تشکر از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران در برگزاری همایش گفت: پیش از شروع همایش 2 هزار و 300 نفر ثبت نام کرده بودند و امروز 500 تا 600 ثبت نام جدید داشتیم که نشان دهنده استقبال علاقمندان آموزش علوم پزشکی از این همایش است.
وی با اشاره به برنامه های متعدد همایش گفت: 17 کارگاه پیش از همایش، 10 نشست در قالب صبحانه کاری، 10 نشست سخنرانی کوتاه با مجموع 100 سخنرانی، 12 نشست ارایه پوستر با مجموع 200 سخنرانی، 4 نشست ارایه پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، یک نشست ارایه پایان نامه دکترای آموزش پزشکی، 5 نشست ارایه تجربیات کلان مناطق آموزشی، 5 کلینیک آموزشی و یک مناظره علمی برای همایش پیش بینی شده است.
برگزاری جشنواره شهید مطهی و نقش آن در توسعه آموزش پزشکی
در ادامه دکتر فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور شرکت کنندگان بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش پزشکی را ارج نهاد و ابراز امیدواری کرد برگزاری این جشنواره منجر به توسعه آموزش پزشکی شود.
دکتر علامه همایش آموزش علوم پزشکی را فرصتی برای تعامل آموزشی دانست و گفت: با ارائه محصولات و فرایندهای آموزشی امکان بهرهمندی از تجربیات دانشگاهها فراهم میشود و امیدوارم باتوجه به گستردگی این همایش و جشنوارهها که در سطح کشور و منطقه بینظیر است بتوانیم باعث رشد، ارتقا و توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور عزیزمان باشیم.
تدوین سند مردمی سازی آموزش
دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اساتید و معلمان نخبگان کشور دانست و گفت: نخبگان سرمایه های تجدید ناپذیر کشور هستند و باید به آنها توجه شود.
وی با بیان اینکه مهمترین هنر استاد آموزش فراگیران بهتر از خودش است افزود: به عنوان یک معلم و استاد باید افتخار کنیم فراگیران بهتر از خود تربیت کنیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، با اشاره به تدوین سند «مردمی سازی آموزش» گفت: به منظور بهره مندی از ظرفیت های مردمی در عرصه آموزش علوم پزشکی، این سند تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.
الگوی موفق آموزش علوم پزشکی و تسری آن به سایر علوم
در ادامه حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تبریک هفته معلم و گرامیداشت مقام استاد، الگوی ادغام آموزش پزشکی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی را الگوی حکمیانه ای دانست و گفت: آموزش علوم پزشکی کشور الگوی تعلیم و تربیتی خوب و موفقی در کشور است و سبب شده دانشجویان در کنار خدمت به بیمار، آموزش ببینند. این الگویی است که می تواند در علوم دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به بازنگری نقشه جامع علمی کشور، از اساتید دانشگاه های علوم پزشکی خواست در بازنگری بخش علوم پزشکی مشارکت کنند و گفت: پس از 10 تا 12 سال سند نقشه جامع علمی کشور بروز رسانی می شود این به روز رسانی نیازمند مشارکت و همکاری اساتید دانشگاه است.
تاکید بر بکارگیری شیوه های نوین آموزشی
سپس دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، آموزش علوم پزشکی کشور را در منطقه بی نظیر و در جهان قابل رقابت دانست و گفت: هدف از اصلی حوزه علوم پزشکی دستیابی به مرجعیت علمی است.
دکتر عین اللهی با اشاره به سه نسل متفاوت دانشگاه ها گفت: در دانشگاه نسل سوم، در کنار آموزش و پژوهش، به منظور پاسخگویی به جامعه، کارافرینی نیز در اولویت قرار دارد.
وزیر بهداشت با تاکید بر بکارگیری شیوه های نوین آموزشی گفت: باید از آموزش درونداد محور به آموزش محصول محور و از یادگیری غیرفعال که در آن دانشجو فقط شنونده است به یادگیری فعال، با مشارکت دانشجو در فرایند پرسش و پاسخ برسیم.
دکتر عین اللهی با بیان اینکه آموزش نباید بیمار محور بلکه باید سلامت محور باشد گفت: ترین نظام سلامت منطقه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و با فاصله زیاد از کشورهای منطقه پیشتاز هستیم که این محصول ادغام آموزش پزشکی با عرصه خدمت است.
ارسال به دوستان