گفتگو با دکتر شهرزاد غیاثوندیان در خصوص رتبه بندی خدمات آموزشی دانشگاه

رتبه بندی یکی از متداول ترین ابزار برای رصد عملکرد آموزشی، شناسایی نقاط قوت، ضعف و ایجاد رقابت سالم بین دانشکده ها است.

رتبه بندی یکی از متداول ترین ابزار برای رصد عملکرد آموزشی، شناسایی نقاط قوت، ضعف و ایجاد رقابت سالم بین دانشکده ها است که از این طریق می توانیم با بررسی اولیه و شناسایی مشکلات آموزشی، تجزیه و تحلیل وضعیت موجود در آموزش با توجه به سیاست و راهبردهای بالادستی، اصلاح و بهبود فرآیند ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان برای رسیدن به نتیجه مطلوب در دانشکده های تابعه دانشگاه در راستای گام های اصلاحی قدم برداریم. بر این اساس از سال 95 طراحی 18 گویه و پرسشنامه با وضعیت موجود مطابق با استانداردها و قوانین آموزشی صورت گرفت که این گویه ها ناظر بر فعالیت آموزشی بود.

در این راستا گفتگوی روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه با دکتر شهرزاد غیاثوندیان، مدیر امور آموزشی دانشگاه را در ذیل می خوانید.

تاریخچه ای از رتبه بندی خدمات آموزشی بفرمایید.

از آذر 94 با بررسی مشکلات آموزشی، تجزیه و تحلیل وضعیت موجود در آموزش دانشکده ها نیاز مبرم به برنامه ریزی برای رفع مشکلات آموزشی بیش از پیش نمایان گردید. از سوی دیگر دریافت بازخوردهای مراجعه کنندگان، متولیان آموزش دانشکده­ ها و همچنین کارشناسان دانشکده و دانشگاه ما را بر آن داشت تا نسبت به ارزیابی و سنجش اقدام کنیم.

برای نخستین بار در سال  95، هجده گویه مبتنی بر استانداردها و قوانین آموزشی طراحی شد عمده این گویه ها ناظر بر فعالیت های آموزشی دانشکده ها می شود. گویه ها از جنس ارائه خدمات آموزشی مبتنی بر استانداردهایی ست که آئین نامه­ ها و ضوابط اجرایی بالادستی تعیین می کند. در تدوین گویه ها با چندین دانشگاه خارج از ایران مذاکره شده است.

از گویه ها می توان به میزان درخواست تغییر نمره، فاصله زمانی بین ارسال گزارش فارغ التحصیلی تا زمان دفاع از پایان نامه یا ثبت آخرین نمره در سماد یا سیپاد، اعلام به موقع مشروطی اشاره کرد.

در مباحث آموزش و ارائه خدمات آموزشی انضباط و برنامه ریزی بسیار مهم است از این رو دانشکده ها می بایست دانشجویان را بر اساس قوانین و مقررات هدایت و موارد را در زمان مناسب به ایشان یادآوری کنند. سال 99 پنجمین دوره رتبه بندی خدمات آموزشی به عنوان یک روند مثبت انجام شد و دانشکده ها از حیث ارتقا گویه ها و انجام فعالیت ها رشد قابل قبولی داشتند.

 در سال 99 دانشکده های دندانپزشکی و پزشکی مشترکاً رتبه اول، توانبخشی و پیراپزشکی مشترکاً رتبه دوم، داروسازی و پرستاری مشترکاً رتبه سوم را مقاطع under graduate کسب کردند.

رتبه بندی در چه فواصل زمانی انجام می شود؟

سالی یک بار در اسفند ماه شروع می شود و از منابع استخراجی آن می­توان به اتوماسیون اداری، نظرات کارشناسان دانشگاه و دانشکده ها، شورای صنفی دانشجویان و سیپاد اشاره کرد.

  تفاوت رتبه بندی امسال با دوره های گذشته در چیست؟

تعداد گویه ها از  18 به 21 گویه ارتقا یافته است و ابعاد مختلف بیشتری را پوشش می­دهد. برخی موضوعات که در سال های گذشته در رتبه بندی دیده نشده بود به گویه ها اضافه شد، همچنین گویه های جدید جامعیت بیشتری داشته و  ابعاد وسیع­تری را پوشش می دهد. ارزیابی ها به صورت درصد و کاملاً عادلانه در نظر گرفته شده است و هرساله با توجه به بازخوردها گامی به سوی بهتر شدن برداشته می شود.

رتبه بندی خدمات آموزشی چه دستاوردهایی برای حوزه آموزش داشته است؟

ایجاد رقابت سالم بین دانشکده ها را می توان به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این رتبه بندی معرفی کرد. مقایسه دانشکده ها با خود مانند ارزیابی درونی است و این موجب ارتقا نقاط قوت و حفظ جایگاه اولیه می شود. دانشکده ها می توانند از یکدیگر الگو و ایده بگیرند.

به عنوان جایزه هرساله اعتباری از سوی معاونت آموزشی به دانشکده­ های برتر به منظور رفع نیازهای آموزشی حوزه اختصاص داده می ­شود.

افق آینده این رتبه بندی چیست؟

رتبه بندی می بایست به شکل یک سیستم الکترونیک نهادینه تر شود و به عنوان یکی از اولویت ­های معاونت آموزشی در نظر گرفته شود و پشتیبانی معاونت آموزشی نسبت به ارزیابی همچنان ادامه داشته باشد.

با توجه به جلسات مکرر و مذاکره با دکتر سهراب پور و دکتر ترابی مقرر شد لینکی برای رتبه بندی خدمات آموزشی ایجاد و دانشکده ها ارزیابی درونی خود را در آن بارگذاری کنند و قطعاً الکترونیک شدن رتبه بندی خدمات آموزشی منجر به ماندگار شدن آن شود.

در پایان ضمن تشکر از حضور شما در این مصاحبه چنانچه نکته ناگفته ای مانده است بیان  بفرمایید.

در بحث گویه ها ایجاد کمیته امتحانات بود که در سال های قبل چنین کمیته ای نداشتیم و وظیفه این کمیته ارسال سوال به موقع به استاد، بارگزاری مناسب سوالات، بازخورد پاسخ نامه، حذف، تغییر و بهبود سوالات می باشد. در این کمیته معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، شورای صنفی و نماینده دانشجویان در این کمیته حضور دارند.

 

 

 

معاونت آموزشی  دانشگاه
تهیه کننده:

معاونت آموزشی دانشگاه

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings