نقشه علمی دانشگاه در حوزه آموزش

راهبرد1- تقویت و رهبری دانشگاهی (academic governance)

- استقرار نظام جامع ارزشیابی برای 100% دوره های آموزشی مبتنی بر استاندارها / برنامه های آموزشی کشوری و بین المللی ( تقویت پاسخگویی (accountability) دانشگاه)

- تامین و تقویت استقلال آموزشی دانشگاه در حوزه های سیاستگزاری ، جذب و ارزشیابی دوره های آموزشی

- بازبینی مقررات آموزشی با هدف تسهیل فرآیندهای آموزشی و تفویض هر چه بیشتر اختیارات به دانشکده ها و گروه های آموزشی

- تقویت سیاستگزاری مبتنی بر بهترین شواهد در کلیه عرصه ها و سطوح حوزه آموزش

- ارایه مشاوره و کمک به راه اندازی دوزه های تحصیلات تکمیلی در سایر دانشگاه های کشور

راهبرد 2 – توسعه نظام آموزشی با رویکرد سلامت نگر و پاسخ گو به جامعه

- بازنگری برنامه های آموزشی در مقاطع مختلف با هدف تقویت رویکرد سلامت نگر و گسترش آموزش پاسخگو

- مشارکت در تدوین راهنماهای آموزشی – مراقبتی و درمانی در حوزه های اولویت دار نظام سلامت

- تقویت ارتباط حوزه های آموزش و درمان

راهبرد 3 – تحول کم و کیفی برنامه های آموزشی ، حفظ جایگاه برتر آموزشی دانشگاه در رتبه بندی های کشوری و ارتقای جایگاه دانشگاه در عرصه های بین المللی

- برنامه ریزی مبتنی بر پیامد (توان مندی) در دوره های آموزشی مختلف دایر در دانشگاه

- بازنگری و به روز رسانی ادواری برنامه های آموزشی دوره ها و رشته های موجود با توجه به ضوابط ، استانداردها و برنامه های آموزشی کشوری

- بازنگری برنامه های آموزش مداوم دانشگاه از نظر محتوا و روش ارایه با رویکرد استقرار نظام توسعه مداوم حرفه ای

- توجه ویژه به موضوع اخلاق اسلامی و تعهد حرفه ای ، مهارت های ارتباطی و تقویت عملکرد مبتنی بر شواهد در برنامه های درسی در کلیه سطوح و رده های مختلف آموزشی

- استقرار رویکردهای نوین آموزشی با تمرکز بر یادگیری فعال، گشسترش یادگیری الکترونیک، یادگیری مادام العمر و تفکر تحلیلی و نقادانه

- تقویت ارتباط بین علوم در حوزه سلامت(از جمله ارتباط بین علوم پایه و بالینی ، طب نوین با مکمل و جایگزین به ویژه طب سنتی ) از طریق گسترش آموزش های ادغام یافته ، توسعه رشته های بین رشته ای( با تاکید بر حوزه های نوین از جمله پزشکی ملکولی و نانو فناوری) و افزایش پایان نامه های بین رشته ای در مقاطع مختلف تحصیلی

- تقویت ارتباط بین علوم حوزه سلامت با سایر علوم از جمله علوم انسانی

- توسعه رشته ها و مقاطع آموزشی منطبق بر وظایف دانشگاه در نقشه علمی کشسور

- تاسیس دانشکده های جدید براساس سیاست های توسعه ای دانشگاه و نقشه علمی سلامت کشور

راهبرد 4 – توسعه منابع انسانی فعال در حوزه آموزش

- اصلاح سرانه اعضای هیات علمی به فراگیران برای ارتقای جایگاه دانشگاه به رتبه اول کشوری با توجه ویژه به جذب اعضای هیات علمی توانمند در رشته های تخصصی و با توان بالای آموزشی و یا پژوهشی

- تقویت توانمندی های آموزشی اعضای هیات علمی از طریق:

طراحی و اجرای نظام جامع توانمند سازی اعضای هیات علمی در حوزه آموزش

ایجاد شبکه آموزش در سطوح مختلف دانشگاه به منظور پیاده سازی دانش آموزش علوم پزشکی در 100% بخش ها و گروه های آموزشی

فراهم کردن بستر انجام فعالیت های توسعه ای در زمینه آموزش توسط اعضای هیات علمی از طریق ارایه مشاوره ، برگزاری جشنواره های آموزشی و تسهیل نشر نتایج فعالیت های توسعه آموزشی

حمایت مالی از پروژه های توسعه و نوآوری آموزشی از طریق تسهیل اعطای گرانت های آموزشی و تجدید ساختار تصویب طرح های پژوهش در آموزش با اختصاص سقف اعتبار 60% از بودجه سالیانه آموزش به جز حقوق به این امر

توسعه و بهبود نظام ارزیابی کمی فعالیت های اعضای هیات علمی با رویکرد مدیریت مبتنی بر رسالت

جهت دهی و بهبود نظام ارزیابی کیفیت فعالیت ها و ارتقای اعضای هیات علمی با رویکرد تقویت نقش آموزشی اعضای هیات علمی (در حوزه های تعالی آموزشی، آموزش دانش پژوهانه و دانش پژوهی آموزشی ) و تعیین مسیرهای (Track) آموزشی مشخص با نظام ویژه ارتقای مرتبط با خود

ایجاد تسهیلات رفاهی ( برقراری وام ها ، اجرای پروژه های مسکن و ..) و حمایت های مادی و معنوی از اعضای هیات علمی و تدوین راهکارهای تشویقی مناسب

- حمایت از استعدادهای درخشان و فراهم کردن زمینه جذب این افراد در سطوح مختلف از جمله به عنوان فراگیر و عضو هیات علمی

- فراهم کردن زمینه و تشویق دانشجویان به افزایش مشارکت در توسعه آموزش از طریق:

ایجاد شاخه دانشجویی در مرکز مطالعات و توسعه آموزش و دفاتر توسعه آموزش و جلب همکاری دانشجویان در طرح های توسعه آموزشی

توسعه اعطای مینی گرنت های دانشجویی در حوزه آموزش

افزایش تعداد پایان نامه های دانشجویی در حوزه آموزش پزشکی

بهره گیری از توان دانشجویان در حوزه آموزش از طریق راه اندازی برنامه های توتور و کمک مدرس

- تعمیق آگاهی و توانایی دانشجویان در حوزه آموزش پزشکی از طریق:

برگزاری دوره های آشناسازی دانشجویان با مفاهیم آموزش پزشکی

راه اندازی دوره دیپلم پژوهش در زمینه آموزش پزشکی و مدرک دوگانه در رشته های وابسته و رشته آموزش پزشکی

راهبرد 5 – توسعه قطب های آموزشی

- توسعه و ایجاد قطب های علمی در دانشگاه با نگاه سرآمدی آموزش

راهبرد 6 – بهبود در شیوه های پذیرش دانشجو

- طراحی نظام تعیین ظرفیت های آموزشی دانشگاه براساس کیفیت مورد انتظار دانشگاه و باتوجه به نیازهای جامعه و نظام سلامت

- طراحی و راه اندازی نظام پذیرش دانشجو با تاکید بر ارزیابی توان مندی ها و ویژگی های فردی در کنار ارزیابی عملکرد دانشی داوطلبان

راهبرد 7 – ایجاد محیط آموزشی راهبرنده

- تقویت شاگرد پروری و افزایش تعامل بین استاد ودانشجو با هدف تقویت جنبه های ارزشی و اخلاقی علاوه بر جنبه های انتقال دانش از طریق گسترش برنامه های مشاوره تحصیلی در دوره ها و مقاطع مختلف تحصیلی

- کارآمدسازی نظام مشاوره و راهنمایی تحصیلی

- مشارکت در بسط و گسترش برنامه های فرهنگی دانشجویی

راهبرد 8 – تقویت ارتباط بین آموزش و عرصه های بالینی و جامعه

- تقویت و توسعه دوره های دکترای تخصصی پژوهشی

- اصلاح روند انتخاب و اجرای پایان نامه ها با توجه به اولویت های پژوهشی دانشگاه و جامعه در راستای نقشه جامع سلامت کشور و با رویکرد حل مسائل و مشکلات نظام سلامت و ارایه خدمات

راهبرد 9 – جذب منابع مالی و افزایش اعتبارات آموزشی

- افزایش سهم آموزش از منابع مالی دانشگاه

- تامین منابع مالی موردنیاز برای رفع نیازهای آموزشی از طریق:

استفاده از توان مالی و تجهیزاتی بخش خصوصی ، سازمان های عمومی و اجرایی و همچنین صنایع برای توسعه آموزش ، پژوهش و نوآوری

جذب هدایا ، کمک ها و مشارکت های مردمی برای کمک به آموزش ، پژوهش و نوآوری

جذب منابع مالی از وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

-جذب اعتبارات از سایر دستگاه های داخلی و بین المللی

راهبرد 10- توسعه همکاری ها و ارتباطات بین المللی

- گسترش دوره های آموزشی مشترک با مراکز بین المللی براساس اولویت ها

- نگاه جدید به شعبه بین الملل دانشگاه با هدف استفاده از ظرفیت این به منظور افزایش جذب دانشجویان خارجی در مقاطع و رشته های مختلف

- گسترش تبادل دانشجو و اعضای هیات علمی با هدف تقویت بنیه علمی و شناساندن توان مندی های دانشگاه در حوزه آموزش

- تشویق و تسهیل همکاری های پژوهشی و آموزشی با مراکز علمی معتبر داخل و خارج از کشور

- گسترش ارتباطات بین المللی(جذب استاد و دانشجوی خارجی و ...)

- ارتباط با دانشگاه های برتر دنیا به منظور سرمایه گذاری در پژوهش های مشترک

- تسهیل سفر هیات علمی دانشگاه برای بازدید از دانشگاه ها و مراکز و آزمایشگاه های معتبر در دنیا به صورت برنامه ریزی شده

- رصد کشورهای منطقه در زمینه سرمایه گذاری و انجام پژوهش(کشورهای منطقهEMRO، همسایه ،ECO، آسیا)

- تسهیل و تشویق فرصت مطالعاتی

- تسهیل شرکت هدفمند اعضای هیات علمی در کنگره ها

- تسهیل شرکت دانشجویان در کنگره های خارجی

- دعوت و تسهیل بازدید دانشمندان برجسته دنیا از دانشگاه

- برگزاری کنگره های بین المللی در دانشگاه

- تدوین پروتکل برای تفویض اختیار برای عقد قرارداد در سطح بین المللی

- تسهیل ارتباطات بین المللی در زمینه انتشار مقالات مشترک

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه