گزارش برگزاری چهارمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
چهارمين جشنوارهي آموزشي شهيد مطهري در دانشگاه علوم پزشكي تهران در تاريخ 6 ارديبهشت ماه 1390 برگزار شد. آن چه در زير آمده است خلاصهاي از روند اجراي چهارمين دورهي جشنوارهي آموزشي شهيد مطهري در دانشگاه علوم پزشكي تهران است.
پس از فراخوان فعاليتها و فرايندهاي آموزشي در آبان ماه 89 از طريق مكاتبه با معاونين محترم آموزشي و مديران محترم دفاتر توسعهي آموزش دانشكدهها نزديك به 130 نفر از اعضاي محترم هيأت علمي از دانشكدههاي مختلف فرآيندهاي آموزشي خود را براي شركت در رقابت به دبيرخانه اين جشنواره در مركز مطالعات و توسعهي آموزش علوم پزشكي دانشگاه عرضه نمودند. فرايندهاي ارسالي نشانگر فعاليتهاي گسترده و ارزشمند اعضاي محترم هيأت علمي در حوزههاي مختلف آموزش شامل "تدوين برنامه آموزشي"، "روش تدريس"، "روشهاي ارزيابي و ارزشيابي"، "مديريت و رهبري آموزشي" و "مشاوره و راهنمايي" بود. فرايندها در قالب مشخص جشنواره ارسال شده بودند و حاوي اطلاعات مربوط به مجري/مجريان و همكاران طرحها و نيز خلاصهاي از اقدامات صورت گرفته بودند. نتايج حاصل از اين فعاليتها نيز همراه با مستندات مربوط ارائه شده بود. بسياري از اين فعاليتها حاصل همكاري و كار دسته جمعي اعضاي محترم هيأت علمي بود. كميتهي علمي جشنواره متشكل از اعضاي حقيقي و حقوقي فرايندهاي ارسالي را مورد نقد و بررسي قرار دادند. داوري فرايندها بر مبناي معيارهاي زير صورت گرفت: دارا بودن اهداف مشخص، كسب آمادگي كافي براي فعاليت انجام شده از جمله از طريق بررسي پيشينهي اقدامات صورت گرفته در آن زمينه، استفاده از روشمندي مناسب و متناسب با نوع فعاليت مورد نظر، حصول نتايج قابل توجه، ارائهي مؤثر فعاليت به جامعهي آموزش پزشكي و بازبيني نقادانه عملكرد توأم با پيشنهاداتي براي بهبود در آينده. پس از بررسي فرايندهاي ارسال شده توسط كميتهي علمي جشنواره در نهايت 21 فعاليت به عنوان فعاليت آموزشي در جشنواره پذيرفته شد و عليرغم دشواري انتخاب از بين فعاليتهاي ارزشمند ارائه شده، از اين بين 10 فعاليت آموزشي با توجه به معيارهاي در نظر گرفته شده به عنوان فعاليتهاي برگزيده جشنواره انتخاب و براي رقابت در جشنواره كشوري شهيد مطهري به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي فرستاده شد. خوشبختانه در جشنوارهي كشوري و در رقابت با حدود 98 فرايند از دانشگاههاي تيپ يك سراسر كشور، دو فرايند طراحي ابزار ارزيابي مقايسهاي دانشكدههاي دانشگاه علوم پزشكي و رتبه بندي اين دانشكده ها و استقرار فرايند آموزش باليني دانشجويان عرصه مديريت رهبري با تلفيق دو روشpreceptor ship&mentorshipو توانمندسازيpreceptor از 10 فرايند ارسالي از دانشگاه علوم پزشكي تهران به عنوان فرايند برگزيده كشوري انتخاب شدند. ضمن تبريك و تشكر از تمامي دست اندركاران فرايندهاي مذكور، توفيق روزافزون تمامي اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در عرصهي آموزش و نوآوريهاي آموزشي را از خداوند منان خواستاريم.
براي دريافت اطلاعات مربوط به اين فرآيندها با فرمت PdF اينجا را كليك كنيد.
ارسال به دوستان