• تاریخ انتشار : 1399/10/30 - 08:35
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 300
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه

معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست مجازی با مدیران EDC دانشگاههای علوم پزشکی مطرح کرد: مراکز مطالعات به عنوان اتاق فکر نقش مهمی در ایجاد همگرایی و ارتقا کیفیت آموزشی دانشگاهها و کلان مناطق آمایشی ایفا میکنند

به منظور ارتباط مستمر بین مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ستاد وزارت بهداشت با مراکز مطالعات و توسعه دانشگاه های علوم پزشکی، نشست مجازی با حضور دکتر حق دوست معاون آموزشی و دکتر یزدانی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش معاونت آموزشی وزارت بهداشت در تاریخ ۲۷ دی ۹۹ برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر EDC ها و نقشآفرینی ارزش آفرین این مراکز در کشور گفت: جای بسی افتخار است که وزارت بهداشت در حوزه  توسعه آموزش عالی به جایگاه رهبری و هدایت دست یافته است اما باید آرمانها و اهداف بلندمدتی داشته باشیم تا مسیر راه دستیابی به اهداف  والاتر هموار گردد؛ لذا لازم است مسئولین مراکز مطالعات و توسعه برای تعیین جایگاه خویش در دانشگاهها با طرح سوالاتی به خودسنجی و ارزشیابی بپردازند و با ترسیم افق پیش رو نسبت به پیشروی اقدام نمایند.

 معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد EDC  ها باید حرف اول و آخر را در زمینه آموزش در دانشگاه ها بزنند و با ایجاد فکر،ایده، جستجو و خیزش، هدایت و رهبری آموزش دانشگاه را به عهده بگیرند و نقشه راهحرکت دانشگاه  را ترسیم نمایند. توفیق دانشگاه ها در این امر مهم مستلزم دیدگاه مثبت و حمایتی مدیریت ارشد دانشگاه ها نسبت به EDCها است. مراکز مطالعات و توسعه دانشگاهها باید  کانال های متعددی برای گره خوردن با دانشجو، اساتید، گروه های آموزشی دانشکده ها و بیمارستانهای آموزشی فراهم نمایند تا با چنین تشکیلاتی، انقلابی ایجاد شود که تضمین کننده قرار گیری دانشگاه در مسیر تعالی آموزشی باشد.

 دکتر حق دوست گفت: هر دانشگاه باید هدف متعالی خود را با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود مشخص نماید و با طراوت و نشاط و انرژی مضاعف به سوی هدف غایی گام بردارد لذا درخشش هر دانشگاه در یک یا دو محور از مجموعه محورهای شش گانه همواره باید در مسیر تعالی دانشگاهها مدنظر باشد.

وی با اشاره به فرصتهای بینظیری که در مناطق مختلف وجود دارد خاطرنشان کرد در مدیریت باید به ظرفیت های بومی که باعث تعالی جامعه میشوند توجه کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه اتحاد و همبستگی دانشگاه ها یکی از رموز موفقیت جوامع پیشرفته است افزود مرجعیت از  همگرایی جدا نیست و باید از سطوح درونی دانشگاه های دولتی آغاز شود و به دانشگاههای غیردولتی، صنعت و...تسری یابد.

در ادامه دکتر حق دوست با اشاره به نقش حیاتی مسئولین  EDCها در حوزه آمایش سرزمینی گفت: هم اکنون دوره رشد کمی حوزه آمایش سرزمینی به اتمام رسیده است و زمان آن رسیده است که  رشد کیفی آموزش آغاز شود پس  EDCها  باید در این راستا با تفکری همگرا به عنوان اتاق فکر کلان منطقه گام بردارند.

دکتر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد دانشگاه خرد ورز، الهامبخش و حکمت بنیان دانشگاهی است که عطر علم و زیبایی و نشاط آن از فضای حقیقی و مجازی دانشگاه استشمام می شود و با غنیمت شمردن لحظه ها و ثانیه ها در یک فضای قانونمند، امکان بروز ایده های خلاقانه و زیبا را مهیا نماید.

وی یادآور شد در مورد منابع مالی مورد نیاز مراکز مطالعات و توسعه دانشگاهها، مسیر مرکز نصر، مسیر هموارتری است که دانشگاهها میتوانند بودجه مورد نیاز پروژههای خود را تامین نمایند.

در ادامه دکتر شهرام یزدانی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ضمن اشاره به فعالیتهای انجام شده دراین مرکز، اعتبار بخشی مراکز  مطالعات و توسعه را به عنوان  یکی از دغدغه های اصلی معاونت آموزشی برشمرد و هدف از این اعتباربخشی را حفظ پویایی و تضمین حمایت دانشگاه ها از مراکز مطالعات و توسعه دانست و گفت: دوره سوم اعتباربخشی مراکز مطالعات و توسعه  قرار است تا پایان سال جاری و با در نظر گرفتن کارکردهای جدید و پویای  آموزش در دانشگاه ها و وزارت بهداشت انجام شود.

دکتر یزدانی افزود کلیات فرآیند اعتباربخشی در کمیسیون ملی اعتباربخشی مصوب شده و پرسشنامه ارزیابی درونی و بیرونی اعتباربخشی نیز تنظیم شده است ، وی اضافه کرد که معاونت آموزشی وزارت بهداشت جایگاه اصلی ظرفیت کارشناسی آموزشی را در دانشگاههای علوم پزشکی می داند و در استانداردهای اعتباربخشی آتی بیشترین میزان تفویض اختیارات به مراکز مطالعات و توسعه دانشگاه ها صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد ارزیابی درونی مراکز مطالعات و توسعه در سطح دانشگاه ها و ارزیابی بیرون این مراکز در سطح کارگروه های اعتباربخشی کلان مناطق صورت می گیرد و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در این فرایند نقش نظارتی خواهد داشت.

مدیر مرکز توسعه مطالعات آموزش پزشکی تاکید کرد نتیجه این اعتبار بخشی بسیار مهم است و مبنای تصمیم گیری های مختلف ستادی قرار خواهد گرفت. استانداردهایی که مبنای این اعتباربخشی قرار گرفته است مباحث مهم تحول و مرجعیت  را پوشش می دهد  و در همه دانشگاهها ی علوم پزشکی قابل تحقق می باشد.

دکتر یزدانی گفت: مراکز توسعه مطالعات مغز متفکر دانشگاهها هستند و باید در قبال نیازها دانشگاه پاسخگو باشند و همواره با توجه به تغییرات محیطی به روزرسانی شوند، وی ورود مراکز مطالعات و توسعه در امور سیاستی دانشگاه ها را  امری اجتنابناپذیر و شکل گیری تشکیلات موازی برای جبران کاستی کارکرد مراکز مطالعات و توسعه را اشتباه دانست.

دکتر شهرام یزدانی تصریح کرد در این راستا واحد سیاست گذاری مبتنی بر شواهد در  EDCوزارت بهداشت شکل گرفته است تا بتواند در تعامل با واحدها،  دبیرخانه ها و مدیریت های ستاد، مشکلات سیاستی  را به سوالات قابل پاسخگویی توسط پژوهش سیاستی ترجمه نماید.

وی گفت چهار کارگروه نیازسنجی پژوهش های سیاستی، توانمندسازی مبتنی بر شواهد، میانجیگری سیاستی و ارتقاء و تضمین کیفیت سیاست در حوزه سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در ستاد وزارت بهداشت طراحی شده است تا با استفاده از ظرفیتهای دانشگاه ها در زمینه پژوهشی سیاستی به توسعه آموزش پزشکی کشور کمک نماید.

دکتر شهرام یزدانی با ابراز خرسندی از دستیابی به بلوغ ادبیاتی در آیین نامه قطب های علمی علوم پزشکی گفت: خوشبختانه با نگاه متفاوتی که بعد از برنامههای تحول شکل گرفته است، بازنگری آیین نامه  قطب های علمی منطبق  با رهیافت های جدید انجام شده است . وی  یادآور شد در خصوص گرنت حمایت از طرح های نوآورانه دانشگاهی، دانشگاه های علوم پزشکی تا پایان دی ماه سال جاری فرصت دارند فهرست عناوین نوآورانه خود رابرای برخورداری از این گرانت ها تا سقف تعیین شده اعلام نمایند.

دکتر یزدانی اعلام کرد در بحث کمیته کشوری دانش پژوهی تا حد امکان تصدیگری این حوزه به دانشگاهها واگذار خواهد شد و با پروتکل های مشخص، وظایف دانشگاهها و کلان مناطق آغاز می شود.

وی در ادامه افزود بر اساس چهارچوب ارائه شده، بیست و دومین همایش کشوری آموزش پزشکی که سالها به صورت مرکزی و توسط ستاد برگزار می شد در سال ۱۴۰۰ به صورت مجازی و توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار خواهد شد.

 مدیر مرکز توسعه مطالعات معاونت آموزشی با بیان راهاندازی سامانهMed-Ed  جدید این مرکز در بهمنماه گفت: در ادوار گذشته چند سامانه در ارتباط با مدیریت نوآوری آموزشی وجود داشت که علاوه بر ایرادات متعدد، سامانه ها با هم مرتبط نبودند و با راه اندازی سامانه جدید همه فعالیت ها اعم از بحث گرنت، مشاوره، ثبت ایده، مدیریت، امتیاز دانش پژوهی، جشنواره مطهری و ...در سامانه مذکور قرار میگیرد.

در پایان دکتر یزدانی مدیر مرکز توسعه مطالعات معاونت آموزشی وزارت بهداشت در خصوص چهاردهمین جشنواره ی آموزشی شهید مطهری اعلام کرد امسال ساز و کار این جشنواره در مراحل مختلف، اندکی تغییر داشته که دستورالعمل آن روی سایت مرکز توسعه مطالعات به آدرس edc.behdasht.gov.ir  بارگذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی  دکتر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر EDC ها و نقشآفرینی ارزش آفرین این مراکز در کشور گفت: جای بسی افتخار است که وزارت بهداشت در حوزه  توسعه آموزش عالی به جایگاه رهبری و هدایت دست یافته است اما باید آرمانها و اهداف بلندمدتی داشته باشیم تا مسیر راه دستیابی به اهداف  والاتر هموار گردد؛ لذا لازم است مسئولین مراکز مطالعات و توسعه برای تعیین جایگاه خویش در دانشگاهها با طرح سوالاتی به خودسنجی و ارزشیابی بپردازند و با ترسیم افق پیش رو نسبت به پیشروی اقدام نمایند.

 معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد EDC  ها باید حرف اول و آخر را در زمینه آموزش در دانشگاه ها بزنند و با ایجاد فکر،ایده، جستجو و خیزش، هدایت و رهبری آموزش دانشگاه را به عهده بگیرند و نقشه راهحرکت دانشگاه  را ترسیم نمایند. توفیق دانشگاه ها در این امر مهم مستلزم دیدگاه مثبت و حمایتی مدیریت ارشد دانشگاه ها نسبت به EDCها است. مراکز مطالعات و توسعه دانشگاهها باید  کانال های متعددی برای گره خوردن با دانشجو، اساتید، گروه های آموزشی دانشکده ها و بیمارستانهای آموزشی فراهم نمایند تا با چنین تشکیلاتی، انقلابی ایجاد شود که تضمین کننده قرار گیری دانشگاه در مسیر تعالی آموزشی باشد.

 دکتر حق دوست گفت: هر دانشگاه باید هدف متعالی خود را با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود مشخص نماید و با طراوت و نشاط و انرژی مضاعف به سوی هدف غایی گام بردارد لذا درخشش هر دانشگاه در یک یا دو محور از مجموعه محورهای شش گانه همواره باید در مسیر تعالی دانشگاهها مدنظر باشد.

وی با اشاره به فرصتهای بینظیری که در مناطق مختلف وجود دارد خاطرنشان کرد در مدیریت باید به ظرفیت های بومی که باعث تعالی جامعه میشوند توجه کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه اتحاد و همبستگی دانشگاه ها یکی از رموز موفقیت جوامع پیشرفته است افزود مرجعیت از  همگرایی جدا نیست و باید از سطوح درونی دانشگاه های دولتی آغاز شود و به دانشگاههای غیردولتی، صنعت و...تسری یابد.

در ادامه دکتر حق دوست با اشاره به نقش حیاتی مسئولین  EDCها در حوزه آمایش سرزمینی گفت: هم اکنون دوره رشد کمی حوزه آمایش سرزمینی به اتمام رسیده است و زمان آن رسیده است که  رشد کیفی آموزش آغاز شود پس  EDCها  باید در این راستا با تفکری همگرا به عنوان اتاق فکر کلان منطقه گام بردارند.

دکتر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد دانشگاه خرد ورز، الهامبخش و حکمت بنیان دانشگاهی است که عطر علم و زیبایی و نشاط آن از فضای حقیقی و مجازی دانشگاه استشمام می شود و با غنیمت شمردن لحظه ها و ثانیه ها در یک فضای قانونمند، امکان بروز ایده های خلاقانه و زیبا را مهیا نماید.

وی یادآور شد در مورد منابع مالی مورد نیاز مراکز مطالعات و توسعه دانشگاهها، مسیر مرکز نصر، مسیر هموارتری است که دانشگاهها میتوانند بودجه مورد نیاز پروژههای خود را تامین نمایند.

در ادامه دکتر شهرام یزدانی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ضمن اشاره به فعالیتهای انجام شده دراین مرکز، اعتبار بخشی مراکز  مطالعات و توسعه را به عنوان  یکی از دغدغه های اصلی معاونت آموزشی برشمرد و هدف از این اعتباربخشی را حفظ پویایی و تضمین حمایت دانشگاه ها از مراکز مطالعات و توسعه دانست و گفت: دوره سوم اعتباربخشی مراکز مطالعات و توسعه  قرار است تا پایان سال جاری و با در نظر گرفتن کارکردهای جدید و پویای  آموزش در دانشگاه ها و وزارت بهداشت انجام شود.

دکتر یزدانی افزود کلیات فرآیند اعتباربخشی در کمیسیون ملی اعتباربخشی مصوب شده و پرسشنامه ارزیابی درونی و بیرونی اعتباربخشی نیز تنظیم شده است ، وی اضافه کرد که معاونت آموزشی وزارت بهداشت جایگاه اصلی ظرفیت کارشناسی آموزشی را در دانشگاههای علوم پزشکی می داند و در استانداردهای اعتباربخشی آتی بیشترین میزان تفویض اختیارات به مراکز مطالعات و توسعه دانشگاه ها صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد ارزیابی درونی مراکز مطالعات و توسعه در سطح دانشگاه ها و ارزیابی بیرون این مراکز در سطح کارگروه های اعتباربخشی کلان مناطق صورت می گیرد و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در این فرایند نقش نظارتی خواهد داشت.

مدیر مرکز توسعه مطالعات آموزش پزشکی تاکید کرد نتیجه این اعتبار بخشی بسیار مهم است و مبنای تصمیم گیری های مختلف ستادی قرار خواهد گرفت. استانداردهایی که مبنای این اعتباربخشی قرار گرفته است مباحث مهم تحول و مرجعیت  را پوشش می دهد  و در همه دانشگاهها ی علوم پزشکی قابل تحقق می باشد.

دکتر یزدانی گفت: مراکز توسعه مطالعات مغز متفکر دانشگاهها هستند و باید در قبال نیازها دانشگاه پاسخگو باشند و همواره با توجه به تغییرات محیطی به روزرسانی شوند، وی ورود مراکز مطالعات و توسعه در امور سیاستی دانشگاه ها را  امری اجتنابناپذیر و شکل گیری تشکیلات موازی برای جبران کاستی کارکرد مراکز مطالعات و توسعه را اشتباه دانست.

دکتر شهرام یزدانی تصریح کرد در این راستا واحد سیاست گذاری مبتنی بر شواهد در  EDCوزارت بهداشت شکل گرفته است تا بتواند در تعامل با واحدها،  دبیرخانه ها و مدیریت های ستاد، مشکلات سیاستی  را به سوالات قابل پاسخگویی توسط پژوهش سیاستی ترجمه نماید.

وی گفت چهار کارگروه نیازسنجی پژوهش های سیاستی، توانمندسازی مبتنی بر شواهد، میانجیگری سیاستی و ارتقاء و تضمین کیفیت سیاست در حوزه سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در ستاد وزارت بهداشت طراحی شده است تا با استفاده از ظرفیتهای دانشگاه ها در زمینه پژوهشی سیاستی به توسعه آموزش پزشکی کشور کمک نماید.

دکتر شهرام یزدانی با ابراز خرسندی از دستیابی به بلوغ ادبیاتی در آیین نامه قطب های علمی علوم پزشکی گفت: خوشبختانه با نگاه متفاوتی که بعد از برنامههای تحول شکل گرفته است، بازنگری آیین نامه  قطب های علمی منطبق  با رهیافت های جدید انجام شده است . وی  یادآور شد در خصوص گرنت حمایت از طرح های نوآورانه دانشگاهی، دانشگاه های علوم پزشکی تا پایان دی ماه سال جاری فرصت دارند فهرست عناوین نوآورانه خود رابرای برخورداری از این گرانت ها تا سقف تعیین شده اعلام نمایند.

دکتر یزدانی اعلام کرد در بحث کمیته کشوری دانش پژوهی تا حد امکان تصدیگری این حوزه به دانشگاهها واگذار خواهد شد و با پروتکل های مشخص، وظایف دانشگاهها و کلان مناطق آغاز می شود.

وی در ادامه افزود بر اساس چهارچوب ارائه شده، بیست و دومین همایش کشوری آموزش پزشکی که سالها به صورت مرکزی و توسط ستاد برگزار می شد در سال ۱۴۰۰ به صورت مجازی و توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار خواهد شد.

 مدیر مرکز توسعه مطالعات معاونت آموزشی با بیان راهاندازی سامانهMed-Ed  جدید این مرکز در بهمنماه گفت: در ادوار گذشته چند سامانه در ارتباط با مدیریت نوآوری آموزشی وجود داشت که علاوه بر ایرادات متعدد، سامانه ها با هم مرتبط نبودند و با راه اندازی سامانه جدید همه فعالیت ها اعم از بحث گرنت، مشاوره، ثبت ایده، مدیریت، امتیاز دانش پژوهی، جشنواره مطهری و ...در سامانه مذکور قرار میگیرد.

در پایان دکتر یزدانی مدیر مرکز توسعه مطالعات معاونت آموزشی وزارت بهداشت در خصوص چهاردهمین جشنواره ی آموزشی شهید مطهری اعلام کرد امسال ساز و کار این جشنواره در مراحل مختلف، اندکی تغییر داشته که دستورالعمل آن روی سایت مرکز توسعه مطالعات به آدرس edc.behdasht.gov.ir  بارگذاری شده است.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 169261
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *