• تاریخ انتشار : 1399/10/15 - 10:28
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 246
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

برگزاری جلسه کارگروه تخصصی بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی منطقه آمایشی 10 در دی ماه سال 99

این نشست به صورت مجازی 13 دیماه  99 با هدف بررسی مشکلات و چالش­های آموزش مجازی خصوصا آزمون­ها با حضور دکتر ذوالفقاری (دبیر کارگروه بسته توسعه آموزش مجازی منطقه )- دکتر احمدی (نماینده دانشگاه مجازی)- دکتر زادسر (موسسه عالی طب انتقال خون)- دکتر میرمقتدائی (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)- دکتر شریفی فر (دانشگاه علوم پزشکی ارتش)- دکتر فاضلی فر (مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی)- دکتر کریمیان (دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج))- دکتر باسخا (دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی) و دکتر شیرازی (نماینده دانشگاه علوم پزشکی ایران) برگزار شد.

کارگروه دانشگاه تربیت مدرس- دانشگاه شاهد و انستیتو پاستور در این جلسه حضور نداشتند.

در ابتدای این نشست دکتر ذوالفقاری معاون آموزشی دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر بسته آموزش مجازی در علوم پزشکی منطقه آمایشی 10 ضمن آرزوی سلامتی و کاهش بلایا در شروع سال نو میلادی و تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و با تاکید بر اجرای اقدامات راهبردی با هدف هم افزایی برنامه ­ریزی در راستای توسعه بسته آموزش مجازی افزود: نکته مهمی که باید در دستور کار قرار بگیرد تجمیع و یکپارچه کردن فعالیت­ ها و اقدامات انجام شده توسط اعضای کلان منطقه 10 آمایشی است بطوری که  این فعالیت­ها قابل تعمیم و تسری به سایر دانشگاه های علوم پزشکی و مناطق محروم باشد و آن­ها بتوانند به خوبی از این دستاوردها برخوردار و استفاده نمایند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ترسیم نقشه راه برای یکپارچه سازی فعالیت­ های کلان منطقه 10 گفت: برای رسیدن به هم‌افزایی و برای اینکه دانشگاه‌ها­ و موسسات عضو کلان منطقه 10 امایشی بتوانند با هم تعامل بیشتری داشته باشند به تلاش بیشتری نیاز داریم.  

دبیر بسته آموزش مجازی در علوم پزشکی منطقه آمایشی 10 در ادامه گزارشی از اقدامات کارگروه بسته توسعه آموزش مجازی ارائه نمود، در این گزارش به اقدامات صورت گرفته در دبیرخانه تحول و نوآوری و مجازی سازی آموزش روندها و ترندها، اهم چالش ­های پیش رو و پیشنهادهای اجرایی اشاره نمود.

در ادامه دکتر میرمقتدائی نماینده دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به  مسایل و چالش های  مرتبط با آزمون­ها­ی آنلاین و ارزشیابی بیان داشت: در برگزاری آزمون­ ها با مشکل احراز هویت دانشجو، روبرو هستیم و ضروری است تجربیات کسب شده در این زمینه به اشتراک گذاشته شود و برای حل این چالش­ تلاش کنیم.

دکتر کریمیان نماینده دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) با اشاره به دغدغه ها و چالش­ های پیش روی آموزش مجازی افزود: اولین دغدغه در خصوص ارزشیابی و ارزیابی عملکرد اساتید در حین تدریس مجازی و تدوین محتواهایی است که برای آموزش مجازی ارائه می­شود و در این زمینه باید استاندارها و فرایندهای اجرایی و یک سری شاخص ها برای  ارزیابی در نظر گرفته شود.

وی  در ادامه به بحثاحراز هویت دانشجو اشاره کرد و افزود: برای رفع این مشکل باید چاره­ای اندیشیده شود در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) برای برگزاری آزمون آنلاین دانشجویان سالنی در نظر گرفته شده که آزمون­ ها با رعایت پروتکل بهداشتی به صورت حضوری تشکیل می­شود و همچنین برای حل مشکل احراز هویت دانشجو حدود 20 وبکم در اختیار اساتید قرار گرفته است .

دکتر شیرازی نماینده دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه به مشکلات و عدم تدوین استانداردهای لازم برای تولید محتواهای با کیفیت اشاره کرد و خواستار راه حلی یرای تدوین محتواهای با کیفیت شد.

سپس دکتر سلیمان احمدی  نماینده دانشگاه مجازی ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته به سوالات و مشکلات موجود در مسیر روند مجازی سازی پاسخ داد و افزود: یکی از بزرگترین و مهمترین دغدغه در توسعه آموزش مجازی ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون ­ها است و برای پاسخگویی به این دغدغه ملی نیازمند تعامل و همکاری بیشتری هستیم.

وی در ادمه در خصوص برگزاری دوره ­های کوتاه مدت، پودمان­ ها و آموزش­ های مجازی توسط دانشگاه‌ها­ و موسسات عضو کلان منطقه ­ها، تدوین محتواهای استاندارد در ترم تابستانی و بارگذاری آن در آرمان، گرنت های موجود و مستندات آنها، تعریف پروژه ­های مشترک مطالبی را بیان نمودند.

دکتر احمدی در ادامه  با اشاره به برگزاری ترم تابستانی و طب سنتی افزود: در خصوص طب سنتی دو نگاه و فضا حاکم هست یک نگاه انتقادی که بیشتر صنفی است و ما به آن ورود پیدا نمی کنیم  اما در حوزه طب سنتی با استناد به مصوبه جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مجازی طراحی برنامه درسی، تولید محتواهای آموزشی ارائه داده است که حدود 88 پنل و بیش از 16 هزار دانشجو در آن شرکت کرده اند و این مدل قابل قبولی است و قابل قابل تعمیم و تسری به سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور است .

در ادامه پیشنهاداتی از قبیل تعریف ماموریت ویژه و برجسته برای کلان منطقه 10 آمایشی، طراحی و تدوین ساز و کار مناسب با محوریت مجموعه دانشگاه ­ها و موسسات عضو کلان منطقه 10، تجمیع و یکپارچه سازی فعالیت ­های  و تجربیات و اندوخته ­های  کلان منطقه 10 و ارائه  کار بصورت ملی، تمرکز و توجه به مسایل و چالش ­های  مرتبط با آزمون ها­ی آنلاین  و ارزشیابی­ ها ، حضور پررنگ در  event ها به صورت کلان منطقه نه منفرد و استفاده از ظرفیت های این event ها را مطرح نمودند.

دکتر شریفی فر نماینده دانشگاه ارتش بحث برگزاری آزمون­های آنلاین را اصلی­ ترین  دغدغه آموزش مجازی خواند و افزود: در این دانشگاه اکثر کلاس ­ها و آزمون ها با رعایت پروتکل بهداشتی به صورت حضوری برگزار می شود. وی در ادامه خواستار تدوین ساز و کارهایی برای ارزیابی و ارزشیابی اساتید و ترغیب آن­ها به سمت آموزش مجازی شد.

دکتر فاضلی فر، نماینده مرکز قلب شهید رجایی اعلام کرد: اساتید از طریق پلتفرم اسکای روم کلاس­ های خود را برگزار می­کنند و در طی این دوران با مشکلاتی روبرو بودند وی خواستار دسترسی به LMS برای توسعه آموزش مجازی در این مرکز شد.

دکتر زادسر نماینده موسسه عالی طب انتقال خون نیزدغدغه اصلی را برگزاری آزمون­ها دانست و گفت: با شیوع کرونا این موسسه  آموزش­ های  مجازی خود را  از طریق ادوبی کانکت و LMS ارائه داده است و با توجه به تعداد کم دانشجویان آزمون­ها با رعایت پروتکل بهداشتی به صورت حضوری برگزار می­شود و در شهرستان ها هم آزمون ­ها با رعایت پروتکل بهداشتی به صورت حضوری در نمایندگی­ ها برگزار می شود.

دکتر حاجی علی عسگری عضو هیات علمی دانشکده مجازی کمبود زیرساخت را از جمله چالش های موجود بیان کرد و افزود: در حال حاضر فضای کافی برای ذخیره و نگهداری محتواهای آموزشی تولید شده نداریم  و برای حل این چالش بی وفقه تلاش می­کنیم و همچنین پیشنهاد می­شود برای ارتقا آموزش­ های مجازی بستر اسکای روم در بسترهای غیر همزمان مانند نوید دیده شود.

 در پایان دکتر ذوالفقاری دبیرکارگروه ضمن تشکر از تلاش ها و زحمات نمایندگان کارگروه در استقرار آموزش مجازی و پاسخگویی به سوالات در این جلسه بیان کرد: در جلسات بعدی در خصوص پروپوزال، ایده ­ها و پیشنهادات اجرایی­ به بحث و تبادل نظر خواهیم پرداخت و اعضایی که فرصت ارائه گزارش نداشتند گزارش خود را ارائه کنند. همچنین در خصوص اهمیت موضوع مشاهده همتایان و اشاعه آن در جریان مجازی سازی آموزش های دانشگاه برای ارتقای کیفی و  همچنین اعمال آن در پایش و ارزشیابی اساتید و تلاش برای حفظ حق مالکیت معنوی فعالیت­ های دانشگاه­ ها و موسسات عضو کلان منطقه 10 توضیحاتی را ارائه داد.

در این نشست  نیز مصوبه هایی حول محورهای حرکت به سمت کارهای تحقیقاتی برای پاسخگویی به چالش­ های موجود  و تلاش در رفع این چالش­ها به صورت تیم سازی، شرکت در همایش ها و  event­ها به صورت کلان منطقه  10 و به اشتراک­ گذاری تجربیات و اندوخته ­ها و ارائه دستاوردها در این همای ش­ها، تدوین محتواهای آموزشی تیپ و استاندارد انجام شد. هم چنین در ارتباط با برگزاری سومین دوره­ کوتاه مدت یادگیری الکترونیکی اطلاع رسانی گردید و از نمایندگان کلان منطقه ۱۰ دعوت به شرکت در این دوره شد. مقرر شد جلسات به صورت منظم و ماهانه برگزار گردد و در راستای رفع چالشهای اساسی پروژه های تحقیقاتی تیمی و مشترک تدوین و از طریق گرنت نصر تامین اعتبار لازم دریافت گردد.

 

  • گروه خبری : اخبار,اخبار دبیرخانه کلان منطقه 10 آمایش
  • کد خبر : 168118
کلمات کلیدی
معاونت آموزشی  دانشگاه
تهیه کننده:

معاونت آموزشی دانشگاه

تصاویر

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *