اولین نشست دبیرخانه تحول و نوآوری درآموزش علوم پزشکی با متولیان بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه در سال 98
نشست دبيرخانه تحول و نوآوري درآموزش علوم پزشكي با متوليان بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي در سال 98 در روز سه شنبه 28 خرداد ماه از ساعت 8:30 تا 11:00 با حضور معاون آموزشي دانشگاه در سالن شورا برگزارشد.
در ابتداي نشست دكتر سهراب پور، معاون آموزشي دانشگاه بيان نمودند كه بعد از گذشت سه سال از ابلاغ بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي به دانشگاه، زمان آن ر سيده است كه ايده ها و طرح هاي جديد و نوآورانه ارائه و تيم هاي اجرايي در سطح بسته ها تشكيل گردد و وارد فاز عملياتي شوند و افق پيش رو را ترسيم نمايند.ايشان همچنين بيان نمودند در جهت اجرايي كردن طرح ها و مدل هاي تحول و نوآوري، معاونت آموزشي دانشگاه حمايت هاي مادي و معنوي لازم را در حد امكانات اين معاونت خواهد داشت.
سپس دكتر قنبري، مسئول دبيرخانه تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي دانشگاه ضمن تشكر از حمايت هاي بي دريغ معاونت آموزشي دانشگاه در پياده سازي بسته هاي تحول و نوآوري، گزارش مختصري از جلسات برگزار شده در كارگروه هاي تخصصي بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي دانشگاه در سال 1397 را بيان نمودند. درادامه ايشان از متوليان بسته ها خواستند كه براي سال 98 برنامه ريزي جهت اجرايي سازي اقدامات عملي و عيني در سطح دانشگاه انجام دهند و نتايج آن استخراج نمايند.
در ادامه معاونت آموزشي دانشگاه، به ارائه بازخورد درخصوص اقدامات انجام شده در كارگروه هاي تخصصي در هربسته و نكاتي كه متوليان بسته هاي تحول و نوآوري مي بايست مورد توجه قرار دهند توضيحاتي بيان نمودند:
· در حوزه بين الملل شاخص هستيم و اتفاقات با ارزش و مهمي در آن حوزه صورت گرفته است .
· در بسته دانشگاه نسل سوم بايد سريع وارد فاز عملياتي شويم و با برگزاري جلسات مشترك في ما بين دو معاونت آموزشي و پژوهشي در حيطه مقررات و آئين نامه هاي تدوين شده (مانند آئين نامه هاي جذب و ارتقاء اعضاء هيات علمي) و حيطه دانشجويان (مانند مشاركت شركت هاي دانش بنيان در فرايند آموزشي دانشجويان و فرصت مطالعاتي كارآفريني در مقطع علوم پايه جهت دانشجويان) ورود پيدا كند و مدلهاي مورد نظر خود را ارائه نمايند و دستورالعمل هاي مربوطه تدوين گردد.
· در مركز آموزشي مهارتي و حرفه اي كارهاي اساسي و ارزشمندي صورت گرفته است. آن مركز در راستاي اهداف مورد نظر ابتدا مدل خود را بيان و حمايت ها و درخواست هاي خود را جهت عملياتي كردن آن اعلام نمودند و معاونت آموزشي هماهنگي ها و حمايت هاي لازم را انجام داد و در نهايت آن مركز مسير خود را براساس مواردي كه مد نظر بود پيش بردند و به هدف مورد نظر رسيدند و در اين راستا سامانه آموزشهاي آزاد طراحي شده است.
· در بحث توليد محتواي مجازي، دانشكده مجازي بايد با سرعت بيشتري در مسير توليد محتوا پيش رود و به نتايج مطلوب مورد نظر برسد.
· كميته اخلاق در آموزش حتما تشكيل گردد و بحث اخلاق پزشكي بايد در حوزه بالين و بيمارستانها ورود پيدا كند و مانند كدهاي اخلاق در پژوهش، كد اخلاق در آموزش و كد اخلاق در بالين نيز تدوين گردد.
· در بسته توسعه و ارتقاء آزمونها، مركز آزمون هاي دانشگاه، توسعه زيرساختهاي آزمون و تغيير دادن برنامه طراحي سوال در دستور كار خود قرارداده است كه بسيار عالي و خوب است و در مسير درستي براي رسيدن به اهداف گام برمي دارد.
· در زمينه اعتباربخشي بايد به سمتي برويم كه منطقه آمايشي 10 متولي اعتباربخشي در سطح كشور باشد .
· در بحث توسعه راهبردي و هدفمند برنامه هاي آموزشي بايد موضوعاتي چون 1- ساختاركالج دانشگاه 2- ادغام دانشكده ها و گروه ها 3- ادغام رشته ها 4- كوريكولوم هاي آموزشي را در دستور كار كارگروه خود قرار داده و گزارش آن را ارائه نمايند.
· بحث آينده نگاري و مرجعيت علمي بسيار مهم است و اين بسته بايد همه بسته ها را تحت پوشش قرار دهد و با تشكيل تيم اجرايي قوي بحث هاي آينده نگاري را شناسايي و مطرح نمايد.
سپس هريك از متوليان بسته هاي تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي به ارائه چالش هاي پيشروي براي اجرايي سازي بسته ها و برنامه هاي سال آينده پرداختند.
در پايان دكتر سهراب پور درخصوص اولويتهاي پژوهشي مورد نظر مركز نصر پيشنهاد نمودند كه در جلسه بعدي از آقاي دكتر حق دوست، رئيس مركز ملي تحقيقات راهبردي آموزش پزشكي دعوت به عمل آيد .همچنين ايشان بيان نمودند كه يكي از فايده هاي استقرار اين بسته ها در دانشگاه اين مي باشد كه اتاق فكرهاي متعدد شكل گيرد و جلسات مشترك بين متوليان بسته ها با يكديگر نيز تشكيل گردد تا با هم هماهنگ باشند و در يك مسير حركت نمايند.
خبر: رويا جلوداري
ارسال به دوستان