سومین نشست بررسی وضعیت حمایتی دانشجویان دانشگاه با حضور معاون آموزشی دانشگاه، معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع و معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه برگزار شد
به گزارش روابط عمومي معاونت آموزشي دانشگاه، اين نشست به دعوت معاونت آموزشي دانشگاه، روز سه شنبه 16 مهرماه به منظور بررسي و ارائه راهكارهاي حمايتي دانشجويان با حضور دكتر سهراب پور، معاون آموزشي دانشگاه، دكتر بيگلر، معاون توسعه مديريت و برنامه ريزي منابع دانشگاه، دكتر حلب چي، معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه، دكتر قاضي خوانساري، مدير امور تحصيلات تكميلي دانشگاه، دكتر غياثونديان، مدير امور آموزشي دانشگاه، دكتر پاسالار، رئيس مركز رشد استعداد درخشان، دكتر رحيمي نژاد، رئيس مركز مشاوره و راهنمايي دانشجويان، دكتر عكاظي، معاون آموزشي پزشكي عمومي، دكتر سيادت، معاون آموزشي دانشكده دندانپزشكي، دكتر نوري زاده، معاون مركز رشد استعدادهاي درخشان، مهندس اميني، رئيس دفتر معاونت توسعه و دكتر خوشنوا، مدير امور هنري و فوق برنامه و دانشگاه برگزار شد.
در ابتدا دكتر سهراب پور، معاون آموزشي دانشگاه با اشاره به وضعيت و شرايط روحي و رواني حاكم بر دانشگاه ها اعلام كرد توجه به مسائل و مشكلات دانشجويان و اعضاي هيات علمي بسيار مهم و اساسي مي باشد و انجام هر نوع فعاليت حمايتي دانشجويان در نهايت رشد و تعالي مسائل آموزشي و تربيتي آن ها را در برخواهد داشت. ايشان همچنين بيان نمودند كه اين دانشگاه پتانسيل و ظرفيت هاي لازم را دارد و بايد اعضا و اساتيد در كنار يكديگر جمع شوند و ايده ها و طرح هاي خود را به برنامه هاي علمياتي تبديل نمايند.
در ادامه دكتر غياثونديان، مدير امور آموزشي دانشگاه و دكتر عكاظي، معاون آموزشي پزشكي عمومي گزارشي از طراحي مدل ساختار حمايتي دانشجويان را ارائه و بيان كرد اين مدل، ساختار هر گونه انتظار از مركز حمايتي دانشجويان را تعيين مي نمايد و سطوح مختلف دانشگاه و دانشكده ها را در بر خواهد گرفت.همچنين دكتر عكاظي، گزارشي از اقدامات صورت گرفته جهت استفاده دانشجويان از فضاي دانشكده پزشكي را بيان و اعلام كرد ساختارها و نقشه فضا طراحي شده و منتظر تائيد مسائل مالي آن هستيم تا اجرا شود.
در ادامه دكتر بيگلر، معاون توسعه مديريت و برنامه ريزي منابع دانشگاه، گفت: در دانشگاه دانشجويان را تنها به سمت برنامه هاي آموزشي سوق داده ايم و آنها براي ورود به جامعه و درگير شدن با مسائل جامعه تربيت نشده اند. لذا دانشجويان را بايد در مسير كمك به امور رفاهي و فعاليت هايي كه در ارتباط با جامعه مي باشد، هدايت نمائيم و تيم هاي دانشجويي وارد كار شوند و در آخر هم از كمك هاي مادي و معنوي دانشگاه بهره مند شوند.
دكتر پاسالار، رئيس مركز رشد استعداد درخشان درخصوص برنامه هاي شروع سال تحصيلي در دانشكده ها، گزارشي ارائه كرد.همچنين ايشان اشاره كرد دانشكده پزشكي بهترين و منظم ترين برنامه شروع سال تحصيلي را داشت و اين برنامه ها با حضور دانشجويان به همراه والدينشان و اعضاي محترم هيات علمي دانشكده به خوبي انجام شده است .
دكتر حلب چي، معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه درخصوص برنامه هاي شروع سال تحصيلي دانشجويان گفت: اين برنامه ها در سال هاي قبل با مديريت و از طرف معاونت دانشجويي فرهنگي صورت مي گرفت و الان در دانشكده ها به طور پراكنده و با برنامه هاي متفاوت انجام مي شود. پيشنهاد مي گردد برنامه هاي خوب و مفيدي كه در ديگر دانشكده ها اجرا مي شود، به اطلاع ساير دانشكده ها رسانده شود .
مهندس اميني، رئيس دفتر معاونت توسعه دانشگاه ، توضيحات مختصري درخصوص مذاكره با شهرداري تهران درخصوص استفاده بهينه از كارت دانشجويي براي خدمات شهري بيان كرد و گفت: مشاركت نمايندگان دانشجويان در مذاكره با شهرداري و ساير نهادها مي تواند كمك بزرگي به دريافت خدمات به نفع آنان باشد.
سپس دكتر سهراب پور ضمن قدرداني از پيشنهادات و نقطه نظرات مفيد و با ارزش ارائه شده، موارد مطرح شده را به شرح ذيل جمع بندي كرد:
• در مدل ساختار حمايتي دانشجويان به دليل اينكه چند معاونت درگير اين مدل هستند نياز به تشكيلات مي باشد و سلسله مراتب آن بايد طي شود .وي با تاكيد بر بازخورد از پايين به بالا اعلام كرد كه سرعت بخشيدن جريان اطلاعات و تصميم گيري در لحظه بسيار مهم مي باشد.
• استفاده از ظرفيت هاي دانشجويان و به كارگيري آنها در انجام امور رفاهي و رفع مسائل و مشكلات
• مطالعه موردي و استفاده از تجربيات دانشگاه هاي ديگر كشور ها علي الخصوص كشورهايي كه با شرايط ما مشابهت دارند.
• به كارگيري دانشجويان سال بالايي جهت مشاوره و راهنمايي دانشجويان سال پاييني
• ساخت و ساز و ايجاد فضاهاي زيبا و دلنشين جهت دانشجويان
• تشكيل تيم مطالعاتي علمي و پژوهشي با دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه يا خبرگان بيرون دانشگاه
• تشكيل تيم جهت احصاء نيازهاي اساسي دانشجويي و برقراري و حفظ ارتباط دايمي با آنها
• تشكيل تيم هماهنگي بين معاونت ها و تيم پشتيباني
• در برنامه هاي شروع سال تحصيلي به دانشجويان غير از دكتراي حرفه اي از لحاظ روحي و رواني توجه بيشتري شود و از ظرفيت دانشجويان سال بالايي براي هدايت دانشجويان جديد استفاده شود.
• دانشكده ها تجارب موفق درخصوص برنامه هاي شروع سال تحصيلي در دانشكده خود را در شوراي آموزشي دانشگاه بيان نمايند.
• توجه به مركز مشاوره دانشگاه از لحاظ نيروي انساني و جذب نيروي متخصص
• توسعه كار دانشجويي
• استاندارد سازي و ساخت و ساز فضاي فيزيكي دانشكده پزشكي در اولويت قرار دارد و بهتر است اطلاع رساني وسيعي از گزارش اقدامات صورت گرفته در زمينه مسائل رفاهي دانشجويان در سايت دانشگاه قرار گيرد.
در پايان دكتر قنبري، مسئول دبيرخانه تحول و نوآوري در آموزش علوم پزشكي دانشگاه گفت: در راستاي اهداف بررسي وضعيت حمايتي دانشجويان، تشكلهاي دانشجويي نقش مهمي دارند و بايد از انرژي و استعداد آنها نيز استفاده شود. وي ضمن جمع بندي مباحث مطرح شده دو دستور جلسه مربوط به كارت دانشجويي و توسعه كار دانشجويي را به جلسه آتي موكول كرد و همچنين مقرر شد بحث چارت سازماني مركز مشاوره دانشگاه و به كارگيري نيروي متخصص در آن مركز در دستور جلسه آتي قرار گيرد.
خبر: رويا جلوداري
عكس: سميرا فرجي
عكس: سميرا فرجي
ارسال به دوستان