دکتر جلیلی خواستار فعال سازی ایمیل دانشگاه به عنوان کانال ارتباطی اعضای هیات علمی شد (( به انضمام فایل تصویری))
روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: معاون آموزشي دانشگاه، با ارائه گزارشي از وضعيت جذب و بازنشستگي اعضاي هيات علمي، بر ضرورت بازنگري در نقشه جذب هيات علمي دانشگاه تاكيد كرد.
دكتر محمد جليلي، معاون آموزشي، با حضور در روابط عمومي حوزه رياست دانشگاه به ارائه گزارشي از وضعيت جذب و بازنشستگي اعضاي هيات علمي پرداخت.
دكتر جليلي با اشاره به آمار اعضاي هيات علمي دانشگاه گفت: براساس آمار ابتداي سال 93، دانشگاه حدود 1600 عضو هيات علمي دارد كه به تفكيك جنسيت 65 درصد را آقايان و 35 درصد را خانمها تشكيل ميدهند. از لحاظ رتبه علمي نيز، حدود 18 درصد از اعضاي هيات علمي در رتبه استاد و استاد ممتازي، 27 درصد دانشياري، 50 درصد استادياري و حدود 5 درصد مربي هستند.
معاون آموزشي دانشگاه با بيان اينكه، نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه 10 به يك است افزود: دانشگاه علوم پزشكي تهران 12 درصد از اعضاي هيات علمي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور را در خود جاي داده؛ اين در حالي است كه از نظر رتبه علمي، درصد بيشتري از اساتيد و دانشياران، يعني حدود 28 درصد اساتيد و 16 درصد دانشياران كل كشور در دانشگاه علوم پزشكي تهران مشغول فعاليتاند.
دكتر جليلي با اشاره به اينكه هرم هيات علمي دانشگاه از نظر تركيب رتبه علمي تركيب قابل قبولي است افزود: حدود 45 درصد هيات علمي دانشگاه در مرتبه استادي و دانشياري قرار دارند و مابقي آن در رتبههاي استادياري و مربي هستند از اين رو هرم رتبههاي علمي اعضاي هيات علمي تقريباً در وضعيت نسبتاً مناسبي قرار دارد.
وي با اشاره به وضعيت استخدامي اعضاي هيات علمي و اينكه 65 درصد آنها تمام وقت جغرافيايي هستند، گفت: 15 درصد هيات علمي دانشگاه را دانشآموختگاني تشكيل ميدهند كه در حال گذراندن دوران تعهد و يا خدمت سربازي هستند. هم چنين 25 درصد اعضاي هيات علمي پيماني و مابقي عمدتاً رسمي هستند.
فراخوان جذب هيات علمي
معاون آموزشي دانشگاه، با بيان اينكه، دانشگاه هر ساله براي تكميل كادر هيات علمي و جايگزيني اعضاي هيات علمي بازنشسته، از طريق فراخوان اقدام به جذب نيرو ميكند گفت: در سال 91 حدود 90 عضو جديد و در سال 92 حدود 160 نفر از طريق فراخوان جذب هيات علمي شدند.
وي افزود: در فراخوان بهمن و اسفند 92، 600 داوطلب در 117 رشته مختلف شركت كردند. براين اساس پروندهها به دانشكدهها و گروهها ارسال شد و پس از اعلام نظر آنها، حدود 120 پرونده مراحل نهايي را طي كرده و مابقي پروندهها نيز در حال گذراندن اين فرايند هستند.
دكتر جليلي با اشاره به فرآيند جذب نيرو در مهر 93 گفت: امسال در 116 رشته درخواست جذب نيرو داشتيم كه بر اين اساس نزديك به 400 داوطلب در فراخوان شركت كردند. در حال حاضر مهلت فراخوان به اتمام رسيده و پروندهها به دانشكدهها ارسالشده است تا در گروهها و دانشكدهها بررسي علمي و عمومي انجام شود و پس از گزارش آنها در هيات جذب تصميمگيري نهايي صورت گيرد.
معاون آموزشي دانشگاه، شيوه جذب هيات علمي را بر اساس نقشه اعضاي هيات علمي دانشگاه، برآوردي از توسعه گروهها و رشتهها و نيز روند بازنشستگي اعضاي هيات علمي دانست و افزود: با اين تركيب سعي ميكنيم جايگزيني مناسبي را در بدنه اعضاي هيات علمي فراهم كنيم. البته نسبت ( 10 به يك ) تعداد دانشجو به ازاي هيات علمي، در كل كشور، نسبت قابل قبولي است ولي از آنجا كه درصد قابلتوجهي از دانشجويان دانشگاه را دانشجويان تحصيلات تكميلي تشكيل ميدهند انتظار داريم اين نسبت كمتر شود.
بازنشستگي اعضاي هيات علمي
دكتر جليلي ميانگين سني اعضاي هيات علمي دانشگاه را حدود 50 سال خواند و افزود: حدود 3 تا 4 درصد اعضاي هيات علمي دانشگاه، بالاي 65 سال و 15 درصد بيش از 60 سال سن دارند كه در 5 سال آينده به دوره بازنشستگي ميرسند.
وي با اشاره به ماده 78 آييننامه اداري استخدامي اعضاي هيات علمي دانشگاه گفت: بر اين اساس دانشگاه ميتواند اعضاي هيات علمي كه به سن 65 سال تمام و يا 30 سال خدمت قابلقبول برسند را بازنشسته كند البته موارد استثناء هم در آييننامه ديدهشده كه بر حسب ضرورت ميتوانند بيش از اين خدمت كنند. همچنين اساتيد ممتاز هم بر اساس مصوبه هيات امنا تا حداكثر 80 سالگي ميتوانند مشغول به كار باشند.
معاون آموزشي دانشگاه به بيان آمار بازنشستگي اعضاي هيات علمي دانشگاه پرداخت و گفت: در سالهاي 91 و 92 حدود 80 نفر و از ابتداي سال 93 تاكنون، حدود 14 نفر بازنشسته شدند. با توجه به آمار 15 درصدي كه در 5 سال آينده به سن بازنشستگي ميرسند؛ يكي از مسائلي كه در برنامهريزيهاي دانشگاه مد نظر قرارداد تأمين اعضاي هيات علمي مورد نياز است.
دكتر جليلي با اشاره به تعداد هيات علمي مستقل و وابسته دانشگاه گفت: هيات علميها عمدتاً از نيروهاي خود دانشگاه هستند. حدود 60 نفر وابستگي ثانويه دارند يعني در دو دپارتمان مشغول به كارند. از سوي ديگر حدود 25 نفر از اعضاي هيات علمي بازنشسته به صورت افتخاري و يا در قالب قرارداد با دانشگاه همكاري دارند. همچنين 30 نفر از اساتيد، عضو هيات علمي وابسته دانشگاه محسوب ميشوند.
بازنگري نقشه هيات علمي دانشگاه
وي با اشاره به بازنگري نقشه هيات علمي دانشگاه گفت: در چند سال گذشته با فاكتورهاي مشخصي از قبيل تعداد دانشجو، تعداد واحدها، پاياننامهها، دروسي كه تدريس ميشود، تعداد اعضاي هيات علمي و پيشبيني بازنشستگي آنان، اولويتبندي را در سطح گروههاي هر دانشكده انجام دادهايم تا مشخص شود در هر دانشكده، كدام گروهها در اولويت جذب هيات علمي قرار دارند.
دكتر جليلي تصريح كرد: در سال 93 با توجه به تغيير آمار و اطلاعات، در حال بهروزرساني اين مدل هستيم. درعينحال اطلاعات و آمار مربوطه را از در سطح دانشكدهها جمعآوري كرديم كه منعكسكننده وضعيت نياز اعضاي هيات علمي گروههاي مختلف است. از سوي ديگر مدل شرايط شغلي به خصوص براي اعضاي هيات علمي باليني دانشكده پزشكي نيز در حال تدوين است كه در كنار نقشه هيات علمي، ميتواند نياز اعضاي هيات علمي در رشتههاي مختلف را تعيين كند.
ضرورت فعالسازي ايميل دانشگاه
وي ايميل دانشگاه را يكي از تسهيلاتي دانست كه مجموعه IT دانشگاه در اختيار هيات علمي قرار داده و افزود: همه اعضاي هيات علمي از اين ايميل برخوردارند. طبيعتاً افراد ميتوانند ايميل شخصي خود را نيز داشته باشند ولي براي مكاتبات رسمي و علمي معمولاً از ايميلهاي اكادميك استفاده ميشود.
دكتر جليلي با تاكيد بر اينكه از بهمن ماه، مكاتبات از طريق ايميل دانشگاه به عنوان ابلاغ رسمي محسوب ميشود افزود: وقتي چنين امكاني در دانشگاه وجود دارد خوب است كه از آن به عنوان كانال ارتباطي دانشگاه با اعضاي هيات علمي استفاده كنيم البته پيش از اين نيز از آن براي اطلاعرساني استفاده ميشد ولي از بهمنماه، اعلام از طريق ايميل دانشگاه به منزله ابلاغ رسمي تلقي ميشود.
راهاندازي واحد مديريت امور هيات علمي
دكتر جليلي در بخش پاياني سخنان خود با بيان اينكه مجموعه فعاليتهاي مرتبط با اعضاي هيات علمي بسيار وسيع و گسترده است افزود: با توجه به اهميت موضوعات مربوط به ارتقا، ارزشيابي كيفي و كمي اعضاي هيات علمي و مسائلي از اين قبيل لازم بود ساماندهي جدي در اين خصوص انجام شود. لذا مركز امور هيات علمي از مدتي قبل در زيرمجموعه معاونت آموزشي تشكيل شد كه از طريق اين مديريت پيشبرد امور باكيفيت و به صورت شفاف تر و سريعتر انجام شود.
دريافت فايل تصويري مصاحبه
ارسال به دوستان