سمینار سراسری شبیهسازی در آموزش علوم پزشکی
دکتر عظیم میرزازاده: شبیهسازی، پیوند میان آموزش نظری و بالینی در پزشکی است
سمینار سراسری «شبیهسازی در آموزش علوم پزشکی» روز پنجشنبه ۲۴ مهر 1404 به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حضور جمعی از اساتید، مدیران، متخصصان حوزه آموزش پزشکی و فناوریهای آموزشی در سالن آمفیتئاتر ستاد مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ درمراسم افتتاحیه این سمینار دکتر سید فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه در ویدئویی ضمن خوش آمد گویی به حضار از کمیته علمی و اجرایی سمینار کشوری شبیهسازی در آموزش علوم پزشکی قدرانی کرد.
در آغاز این رویداد، دکتر عظیم میرزازاده استاد دانشگاه و مشاور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن خوشآمدگویی به حاضران، بر اهمیت موضوع شبیهسازی در آموزش علوم پزشکی تأکید کرد.
وی ادامه داد واقعیت این است که موضوع شبیهسازی در آموزش پزشکی، از اهمیت راهبردی برای دانشگاه برخوردار است؛ چراکه هدف نهایی ما ارائه خدمات سلامت با بالاترین کیفیت و کمترین میزان خطر برای بیماران است.
دکتر میرزازاده افزود: آموزش بالینی زمانی اثربخش خواهد بود که بتوانیم برای دانشجویان، فرصت تجربههای معنادار و واقعی ایجاد کنیم، بدون آنکه سلامت بیماران در معرض خطر قرار گیرد. در این مسیر، شبیهسازی میتواند نقشی کلیدی ایفا کند.
وی تصریح کرد: شبیهسازی در واقع ابزاری است برای پیوند میان آموزش نظری و آموزش بالینی. ما باید این روش را به عنوان مکمل آموزش مؤثر و حرفهای در نظر بگیریم، نه بهصورت فعالیتی جداگانه. این نوع آموزش، هم برای فراگیران به دلیل قابلیت تکرار، کاهش استرس و افزایش دقت بسیار ارزشمند است و هم در ارزیابی عملکرد و مهارتهای بالینی میتواند کمککننده باشد.
دکتر میرزازاده با اشاره به رویکرد دانشگاه علوم پزشکی تهران در توسعه آموزش مبتنی بر شبیهسازی گفت: «دانشگاه در نظر دارد با ایجاد شبکهسازی در حوزه شبیهسازی، بستری ماندگار برای ارتقای کیفیت آموزش و در نهایت بهبود خدمات درمانی فراهم کند. سرمایهگذاری در این حوزه، در واقع سرمایهگذاری در سلامت بیماران و آینده حرفهای دانشجویان است.
وی با تأکید بر اهمیت ادغام آموزش شبیهسازی با فرایندهای آموزشی و بالینی افزود:«یکی از چالشهای موجود این است که آموزش شبیهسازی گاهی بهصورت جدا از آموزشهای بالینی اجرا میشود؛ در حالیکه باید در بطن آموزش حرفهای ادغام شود تا اثرگذاری آن افزایش یابد.
دکتر میرزازاده همچنین با اشاره به نقش فناوری در توسعه شبیهسازی آموزشی اظهار داشت: هرچند فناوری و تکنولوژی نقش مهمی در این عرصه دارند، اما نباید مفهوم شبیهسازی را صرفاً به ابزارهای فناورانه محدود کرد. مهمتر از ابزار، تفکر آموزشی و طراحی علمی سناریوهای یادگیری است که منجر به تجربه واقعیتر و مؤثرتر برای دانشجویان میشود.
این سمینار با حضور استادان، مدیران آموزشی، کارشناسان حوزه فناوریهای نوین آموزشی و دانشجویان رشتههای مختلف علوم پزشکی برگزار شد و شرکتکنندگان با جدیدترین رویکردها و دستاوردهای حوزه شبیهسازی آموزشی آشنا شدند.
و در حاشیه آن نمایشگاهی از محصولات و فناوریهای نوین شبیهسازی آموزشی نیز برپا بود که مورد استقبال شرکتکنندگان و علاقهمندان قرار گرفت.
ارسال به دوستان